madrese-azma.com

آمونیوم دی کرومات (آتشفشان)

دسته بندی ها: آرشیو, مواد, مواد شیمیایی

 

 

جهت خرید با گروه تخصصی مدرسه آزما تماس بگیرید.

 

 

 

*امکان ارسال به تمامی نقاط کشور وجود دارد*

 

دی کرومات آمونیوم یا آمونیوم دی کرومات یک ماده شیمیایی برای تست های مختلف آزمایشگاهی من جمله شبیه سازی انفجار کوه آتشفشان می باشد که در مدارس شبیه سازی می شود. از این ماده به عنوان کاتالیزور هم در برخی آزمایش ها استفاده می شود.

این بسته دی کرومات آمونیوم از مرغوب ترین مواد شیمیایی در قالب قوطی ۱۰۰ گرمی تقدیم شما می شود که بسته به میزان دلخواه می توان در یک یا چند نوبت از آن در آزمایش های مختلف استفاده نمود.

لطفاً جهت خرید در حجم های بالاتر با تلفن های مجموعه تماس حاصل فرموده و یا تعداد بیشتری در قالب ۱۰۰ گرمی سفارش دهید.

نکات ایمنی استفاده از دی کرومات آمونیوم:

دی کرومات آمونیوم در رده مواد شیمیایی سمی دسته بندی می شود و از بلعیدن و تماس آن با چشم به شدت پرهیز شود و چون این ماده قابلیت اشتعال بالایی دارد بایستی از قرار دادن آن در مجاورت وسایل گرما زا نیز خود داری نمود. همچنین این ماده قابلیت خورندگی هم دارد بنابراین حتما در جای خشک و دور از رطوبت و ترجیحا در بسته بندی خودش نگهداری شود.

توصیه می گردد آزمایش کوه آتشفشان این ماده در حضور والدین و یا معلمین زحمت کش جهت کنترل اوضاع انجام شود.

با رعایت موارد ایمنی می توانید از تست آتشفشان آمونیوم دی کرومات لذت برده و از دیدن آتشفشان شبیه سازی شده با همان حالت انفجار؛ صدای فوت مانند و شعله بسیار زیبای قرمز رنگش لذت برد. لحظات شادی برایتان آرزومندیم.

کاربرد دی کرومات آمونیوم

آزمون های مختلف آزمایشگاهی – شبیه سازی کوه آتشفشان – استفاده در جشن هایی مانند چهارشنبه سوری یا تولدها – استفاده در جلوه های ویژه جهت عکاسی و انیمیشن سازی و …

آمونیوم دی کرومات چیست؟

آمونیوم دی‌کرومات (به انگلیسی: Ammonium dichromate)، یک ترکیب غیرآلی است که به دلیل استفاده‌اش در ایجاد آتش‌فشان‌های روی‌میزی گاهی با نام Vesuvian Fire (معنی Vesuvian: وابسته به کوه آتش‌فشان Vesuvius؛ آتش‌فشانی) نیز شناخته می‌شود. این ماده در مواد آتش‌زنه و در دوران نخستین عکاسی به کار رفته است.

ساختار شیمیایی دی کرومات آمونیوم

فرمول شیمیایی آمونیوم دی‌کرومات ‎(NH4)2Cr2O7‎ است. این ترکیب یک جامد یونی محسوب می‌شود که حاوی یونهای آمونیوم (NH4+) و دی‌کرومات (Cr2O72-) است. در ساختار بلوری، پیوندهای هیدروژنی به جهت‌دهی این یون‌ها کنار هم کمک می‌کنند. به دلیل عدد اکسایش کروم که ۶+ است، آمونیوم دی‌کرومات یک عامل اکسنده، ماده‌ای سمی و سرطان‌زا محسوب می شود.

خواص فیزیکی آمونیوم دی کرومات

این ماده، همانند اکثر ترکیب‌های یونی، در دمای معمولی جامد است و نقطه ذوب بالایی دارد. آمونیوم دی‌کرومات به شکل جامد نارنجی رنگ محلول در آب وجود دارد. انحلال آن در آب به دلیل جاذبه‌های یون – دوقطبی، پیوند هیدروژنی و هم‌چنین نیروهای دوقطبی – دوقطبی (به دلیل قطبیت آنیون) صورت می‌گیرد.

خواص شیمیایی دی کرومات آمونیوم

واکنش کوه آتش‌فشان، معروف‌ترین واکنش آمونیوم دی‌کرومات است که شامل تجزیه‌شدن مقداری از این ماده در اثر حرارت و انرژی اولیه است. معادله این واکنش گرماده را در زیر می‌بینید:

(NH4)2Cr2O7(s) → Cr2O3(s) + N2(g) + 4H2O(g)
محصول‌های این واکنش، بخار آب، گاز نیتروژن و جامد سبز رنگ کروم(III) اکسید است که در آب نیز نامحلول می‌باشد.

مانند مادهٔ آمونیوم نیترات شناخته شده، آمونیوم دی‌کرومات هم شامل یک اکسیدکننده (دی‌کرومات) و هم شامل یک کاهنده (آمونیوم) می‌باشد.

 

 

 

جهت خرید با گروه تخصصی مدرسه آزما تماس بگیرید.

 

 

 

*امکان ارسال به تمامی نقاط کشور وجود دارد*

مرتب سازی دیدگاه ها

۲ اندیشه ها on آمونیوم دی کرومات (آتشفشان)
    نمدانم
    21 Oct 2023
    15:26
    دیدگاه :

    خیلی باحاله

    0
    0
      حمید رضا غفاری
      19 Mar 2024
      11:27
      دیدگاه :

      بله! آزمایش آتشفشان با آمونیوم دی کرومات، بسیار جذاب است. برای انجام این آزمایش به شماره 09128983628 پیام بدید.

      0
      0

نظر/سوال/پیشنهاد