madrese-azma.com

محلول لوگل

دسته بندی ها: مواد مصرفی

محلول لوگل یک محلول پتاسیم یدید به همراه ید در آب است. این محلول یک محلول دارویی و ضد عفونی کننده است که برای اهداف مختلفی استفاده می شود. لوگل در تصویربرداری از گردن به منظور تشخیص سرطان استفاده می شود. این محلول گاهی به عنوان ضد عفونی کننده در جراحت های کوچک هنگام بخیه به کار می رود.

مقدار کمی از لوگل ممکن است برای ضد عفونی کردن اورژانسی آب آشامیدنی مفید باشد.

مضرات:

برخی از این آثار عبارتند از واکنش های آلرژیک، سردرد، حالت تهوع، التهاب بخش های سفید چشم، استفاده بلند مدت از لوگل باعث اختلال در خواب و افسردگی می شود. به طور معمول نباید از این ماده در دوران بارداری استفاده کرد.

برخی کاربردها:

این محلول به عنوان معرف برای شناسایی نشاسته در ترکیبات آلی استفاده می شود و در محلول هایی که حاوی نشاسته اند به آبی پر رنگ یا مشکی تغییر رنگ می دهد. این تغییر رنگ ترکیبات حاوی ید مانند لوگل به دلیل برهم کنش آن با ساختار حلقوی پلی ساکاریدهاست.

پلی ساکارید می تواند از نوع گیاهی(آمیلوز و آمیلوپکتین) و یا از نوع جانوری(گلیکوژن) باشد.

لوگل نمی تواند قندهای ساده از قبیل گلوکز و فروکتوز را تشخیص دهد.

madrese-azma.com

از این محلول می توان برای رنگ آمیزی سلول استفاده کرد تا هسته سلول آشکارتر شود و یا نمونه های فیتوپلانگتون ها بهتر دیده شوند.

محلول لوگل برای مشاهده اجزای سلول هنگام انجام اسموز و انتشار استفاده می شود. همچنین می تواند در آکواریوم ها به عنوان یک منبع قوی از ید آزاد و یون های یدید به کار گرفته شود. این محلول نقش جمع آوری کننده زیست کننده ها و جلبک ها را در آکواریوم ایفا می کند و می تواند به پاک کردن آب از حیوانات ناخواسته و باکتری های مزاحم کمک کند.

تهیه لوگل:

این محلول اولین بار در سال ۱۸۲۹ به وسیله فیزیک دان فرانسوی جین لوگل تهیه شد. لوگل ماده ای است که با دو قسمت پتاسیم یدید و یک قسمت ید، در آب ساخته می شود.

به عنوان مثال می توانیم ۶ گرم پتاسیم یدید را در ۲۰۰ میلی لیتر آب مقطر حل کرده و ۳ گرم بلورهای ید را به آن بیافزاییم سپس به کمک آب مقطر حجم آن را به ۱ لیتر برسانیم.

باید توجه داشت که محلول ۲۴ ساعت قبل از استفاده تهیه شود تا ید به طور کامل به آرامی در آب حل شود. این محلول را در شیشه های قهوه ای رنگ یا در تاریکی نگهداری می کنند زیرا در اثر نور بی رنگ می شود.

محلول لوگل در حجم های ۶۰cc و ۲۵۰cc موجود می باشد.

جهت خرید با  گروه تخصصی مدرسه آزما تماس بگیرید.

 

 *امکان ارسال به تمامی نقاط کشور وجود دارد*

مرتب سازی دیدگاه ها

۲ اندیشه ها on محلول لوگل
    ب ت چ
    9 Feb 2022
    17:15
    دیدگاه :

    اگه میشه درباره ی متیل هم توضیه دهید

    2
    0
      حمید رضا غفاری
      5 Apr 2022
      22:13
      دیدگاه :

      سلام و احترام؛ لطفا متیل را در سایت ما جستجو کنید. با تشکر

      4
      2

نظر/سوال/پیشنهاد